"> دانلود فيلم ایرانی به نام عقاب صحرا | قلب فیلم

دانلود فیلم

» دانلود فيلم ایرانی به نام عقاب صحراقلب فیلم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

Download Film called Desert eagle

دانلود فیلم Desert eagle

دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

نام فیلم : عقاب صحرا
ژانر : درام ، تاریخی ،
کارگردان : مهرداد خوشبخت
نویسنده : مهرداد خوشبخت
بازیگران : کیکاووس یاکیده ، روناک یونسی ، شهرزاد کمال زاده،حسین سلیمانی ، افشین نخعی ، محمد ربانی ، انوشیروان ارجمند ، رضا سروی
محصول کشور : ایران
سال تولید : ۱۳۹۱
زبان : فارسی
کیفیت : بالا
خلاصه داستان :فیلم داستانی تاریخی دارد که در سال‌های ششم تا هشتم هجری و از صلح حدیبه تا فتح مکه رخ میدهد و داستان زندگی شخصی به نام ابوبصیر را روایت میکند. ابوبصیر در ایام صلح حدیبیه از بین کفار گریخته و به پیامبر اسلام پناهنده می‌شود. حالا همه چشم‌انتظارند که پیامبر برای حفظ صلح او را به کفار تحویل خواهد داد یا خیر…

در زمانه ای که بیشتر آثار سینمای ایران هم در عرصه ی داخلی و هم در عرصه ی جهانی به درام های عشقی، اجتماعی و سیاسی می پردازند، پرداختن به موضوعات تاریخی آن هم با گرایش اسلامی کاری دشوار است. دشوار نه به خاطر نبود آشنایی مخاطبان با این گونه موضوعات که اهمیت باورهای دینی همواره در زندگی مسلمانان _ شیعیان و سنیان _ از جایگاه والا و ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان شاکله ی اصلی تکامل انسان مورد تاکید قرار گرفته است، آن چنان که بارها در احکام فقهی، فلسفه اسلامی، ادبیات و هنردینی بدانها اشاره شده است. از اینرو منظور نگارنده از دشوار، فقدان درک معنای حقیقی اعتقادات به سبب تغییر شرایط فرهنگی، اقتصادی و به ویژه سیاسی دوران است. اگر مخاطب دیروز، پرداختن به باورهای دینی و اعتقادی را در اولویت امر قرار می داد و مسیر زندگی خود را بر آن بنا می ساخت که این بیانگر دغدغه ی اصلی او در انتقال همین باورها به نسل فردای خود بود، امروز اما دغدغه ی مخاطب، پرداختن به موضوعات جنگ، تحریم، فقر، بیکاری، فساد، اعتیاد، طلاق، جرم، جنایت، سرقت، و به طور کل آسیب های اجتماعی است!

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

آسیب هایی که آرامش را از مخاطب می زداید و به جای آن بار استرس و فشارهای روانی را بر او هموار می سازد. در چنین شرایطی سینما نیاز مخاطب می شود. نیازی که به سبب آن مخاطب می تواند خود را بیابد یا گم کند! دمی شاد شود یا غمگین! عاشق شود یا بیزار! و اساسن زندگی کند یا معدوم شود!
اما این زندگی را چه کس به او می بخشد یا می ستاند؟ سلیقه ی او را چه کس تقویت و یا تضعیف می کند؟ چه کس سرمایه ی او را تلف و یا به گردش وا می دارد؟ چه کس به او آموزش می دهد یا آسیب می رساند؟ و . . . !

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

بی شک اگر سینما را موجود زنده ای فرض کنیم، سینما همان کسی است که می تواند به طور شایسته نیاز مخاطب را در هر دوران تامین کند، به شرط آنکه براساس مطالعه، نیازسنجی مخاطب و ارایه ی درست و اصولی زبان سینما به مخاطب باشد که متاسفانه پرداختن به این مهم در سینمای امروز ایران کمتر به چشم می خورد و تنها اثری که از این قاعده مستثنا باشد نیز قربانی می شود!
در این میان شاید منتقدان آثار، تنها امیدی باشند که با نقد درست و علمی خود بتوانند ویژگی های بارز اثر را برای مخاطبان اثر بازگو کنند که البته در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر همانند سالیان پیش، بیشتر نقدهایی که در نشریات تخصصی چاپ و به انتشار رسید، ژورنالیستی و بدون رعایت قواعد و اصول علمی نقد بود. اینکه منتقد بدون در نظر گرفتن شناسه و پیشینه ی درخشان هر یک از عوامل سازنده ی فیلم،به آسانی دیدگاه ها و نقطه نظرات شخصی خود را تحت تاثیر فضای شتابزده ی حاکم بر جشنواره به جای نقد و در مقام منتقد انتشار می دهد کاری بسیار غیراخلاقی و غیرحرفه ای است!

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

در تمام دنیا نقد آثار سینمایی در استقبال مخاطبان از اثر نقش بسزایی دارند به طوری که منجر به ازدیاد و یا کاهش فروش گیشه ها می شوند و به دنبال تاثیرگذاری از فیلم، فرهنگ سازی در آن کشور صورت می گیرد. در کشور ما اما بهترین منتقدان، تماشاگرانند زیرا بدون حب و بغض به تماشای اثر می نشینند و در یک ارتباط حسی، معنای اثر را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می کنند.
هدف نگارنده از نگارش این سطور تاکید بر ارایه ی نقد اصولی در باب فیلم هایی است که بیشتر پایه ی مطالعاتی دارند و اغلب رویدادهای آنها مبنای تاریخی داشته و براساس اسناد دوران خود مدون و نگاشته شده اند. نمونه ای از آنها، فیلم « عقاب صحرا » به کارگردانی مهرداد خوشبخت است که عباس اکبری با بهره گیری از مستندات تاریخی، فیلمنامه ای با رویکرد تازه و نو به تاریخ اسلام نگاشته است. او با نگاهی تاریخی، وقایع ۲۰ ماه از سال های ششم تا هشتم هجری را که به صلح حدیبیه و فتح مکه اختصاص دارد، را روایت می کند. در این روایت، زندگی ابوبصیر که یکی از شخصیت های تاریخی آن دوران است به اجمال مورد بررسی قرار گرفته و به سبب او نیز این برهه از تاریخ روایت می شود.

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

فیلم با صلح آغاز می شود و با فتح مکه به پایان می رسد. به عبارتی فیلم با واقعه ی خوش آغاز و با واقعه ی خوش دیگری نیز پایان می یابد. انتقال شادی در آغاز و پایان فیلم علاوه بر آنکه حس مسرت بخشی را به مخاطب منتقل می سازد، وحدت حسی جان افزایی را به اثر می بخشد. احساسی که بیشتر داستانهای فیلم های ایرانی از آن بی بهره اند و این امر شاید به سبب آن است که فیلمنامه نویس قصد دارد با پایان غمگین و یا مبهم داستان بر تاثیرگذاری بیشتر اثر خود بر مخاطب بیافزاید. حال این تاثیر گذاری مثبت باشد یا منفی، در ظاهر اهمیت چندانی ندارد آنچه مهم است درگیری عاطفی مخاطب با اثر است که می تواند موجبات موفقیت یک اثر را برای خالق خود به ارمغان آورد! از اینروست که بیشتر فیلمسازان ایرانی بیش از آنکه به پردازش کاراکترهای اصلی و محتوای داستان اهمیت دهند به شیوه ی انتقال و ارایه ی داستان بر مخاطب می اندیشند تا به این ترتیب از طریق تاثیرگذاری بتوانند خلاء ها و کاستی های قصه را پنهان دارند و برگ برنده ای را نصیب خود کنند! در حالی که اینهمانی واقعی در گرو درگیری تماشاگر با تم و مضمون داستان و همچنین شخصیت های اصلی اثر است. عقاب صحرا چنین احساسی را به مخاطب انتقال می دهد. فیلمنامه نویس با انتخاب و پردازش یک واقعه ی تاریخی، داستان و کاراکترهایی را ارایه می دهد که برای مخاطب باورپذیر و تاثیرگذارند. داستان احساس نوستالژی عجیبی را در مخاطب ایجاد می کند و کاراکترها با همذات پنداری ای که در مخاطب به وجود می آورند که اغلب ناشی از بروز احساساتی چون «همدردی» ، « من دردی»  و «ضدیت»  با هر یک از شخصیت های اصلی و محوری هستند، بر تاثیر گذاری اثر بر مخاطب می افزایند. همه ی ما شخصیت ابوبصیر را هم از نظر اخلاقی و هم از نظر رفتاری دوست داریم، انتخاب به جا و درست کیکاوس یاکیده برای ارایه ی این نقش_ ابوبصیر_ حس همدردی خوبی را به مخاطب منتقل می سازد. انتخاب درست علیرضا کمالی نژاد نیز برای ارایه ی نقش شیبه، احساس ضدیت مناسبی را القا می کند، البته گاه مخاطب بین احساس ضدیت یا من دردی با این کاراکتر می ماند! گاه برای شیبه دل می سوزاند و فکر می کند که اگر خود نیز به جای او بود همین کار را می کرد و گاه بی اندازه از او متنفر می شود. اما بزرگان قریش به ویژه حفیص، احساس ضدیت عجیبی را به مخاطب منتقل می سازند. احساسی که از ابتدا تا انتها بیزاری است و مخاطب شاید از اینکه آنها به جزای اعمال خود برسند، احساس تشفی خاطر نیز بکند. القای چنین احساساتی در مخاطب به دلیل پردازش مناسب شخصیت پردازی هر یک از کاراکترهاست و این به توانمندی فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگران اثر مربوط می شود.

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

زن در این اثر جایگاه ویژه و والایی دارد. نویسنده، زنان مسلمان را در اقتدار کامل، جسارت و توانمندی زنانگی شان به شایستگی خلق و پردازش کرده است. تقابل و کش مکش های فراوان نسیمه که هر بار با اعتماد به نفس و استواری کامل به مخالفت با خواسته ی پدر و به ویژه شیبه می پردازد و به ازدواج با او تن نمی دهد، شخصیتی پایدار و راسخ در اعتقاد اسلامی از این کاراکتر _ بسیمه _ به مخاطب ارایه می دهد. روناک یونسی و شهرزاد کمال زاده با القای احساسات مختلف عشق، تنفر، اضطراب، شادی و غم از عهده ی نقش خود به خوبی برآمده و در باور نقش به مخاطب موفق بوده اند.
اما کاراکتر ابن سهیل که حسین سلیمانی آن را بازی می کند، از همان ابتدا شخصیتی ترسو و ناتوان است. ضعف او بهانه ای می شود که برخی از رویدادهای تصادفی کاملن منطقی جلوه کند. برای مثال در شب وصل بسیمه و شیبه که قرار است ابن سهیل برای فراری دادن عروس خود را به قلعه ی شیبه رساند، نبود حضور ابن سهیل منجر به اقدام بی باکانه ی دختران در فرار و گریختن شان به بیابان می شود در حالی که اگر ابن سهیل برای نجات عروس می آمد، مسیر داستان تغییر می کرد! یا آنجا که ابن سهیل در بیابان از هلاله می خواهد که در کنار اسب پناه گیرد و به جایش خود، بسیمه را در بردن به یثرب یاری رساند می بینیم که به وقت سر رسیدن ناگهانی شیبه که می خواهد بسیمه را به قلعه ی خود باز گرداند، ابن سهیل نه تنها هیچ مخالفتی نمی کند بلکه حتی از سر ترس خود را نیز نشان نمی دهد و همین باعث عجز و ناتوانی بیشتر او در تعریف نقش به مخاطب می شود. یا پنهان داشتن موضوع اسارت بسیمه توسط شیبه به ابوبصیر که ضربه ی روحی فراوانی را بر ابوبصیر و هلاله وارد می کند، همه از ترس و بزدلی این کاراکتر حکایت دارند. به نظر می رسد چنین شخصیتی با این همه ضعف نمی تواند در رکاب کاراکتری مانند ابوبصیر که مرد دلیر و با دل و جراتی است قرار گیرد! دوستی و همنشینی با چنین شخصیتی، شخصیت ابوبصیر را هم زیر سوال می برد!
بنابراین ضعف شخصیت ابن سهیل که البته سهیل سلیمانی در ایفای آن موفق بوده است، وصله ی ناجوری است بر تن فیلمنامه! مخاطب نمی داند این شخصیت را دوست بدارد یا نه؟ با او همدردی کند یا من دردی؟ احساسات ضد و نقیضی توسط این شخصیت به مخاطب منتقل می شود که منطقی نیست!

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

در یک بررسی ساختاری باید گفت که فیلمنامه، صرف نظر از رویدادهای تصادفی اندکی که دارد، از ساختار دراماتیک مناسبی برخوردار است. بیشتر رویداها در ترتیب و توالی منطقی، درست و اصولی در مسیر فکر اصلی داستان پیش می روند، البته رویدادهایی که ابن سهیل در طرح آنها نقش دارد و همان طور که پیشتر بدانها اشاره شد ناشی از ترس و ناتوانی سهیل است، تا حدودی غیرمنطقی و تصادفی به نظر می آیند و یا صحنه ای که در پرده ی آخر در لحظات پایانی فیلم، بسیمه تنها به بیابان می گریزد و شیبه نیز به دنبالش او را تعقیب می کند به یکباره سر رسیدن ابوبصیر در همان منطقه، کاملن تصادفی و اتفاقی به نظر می رسد! گویی این تصادف رخ می دهد تا دو حریف _ شیبه و ابوبصیر _ رو در روی یکدیگر قرار گیرند و در صحنه ای پر کشاکش، مخاطب شاهد جدال و تقابل این دو شخصیت بر سر نیاز اصلی که همان دست یافتن به بسیمه است، باشد و سرانجام این جدال به پیروزی برای ابوبصیر و شکست برای شیبه منتهی شود.
از آنجا که داستان، ماجرای تقابل میان مسلمانان و کفار قریش است ناگفته پیداست که پیروزی باید از آن مسلمانان باشد. از اینرو در چنین داستانهایی پایان داستان از همان ابتدا افشا می شود و همین امر از کشش و جذابیت داستان می کاهد به طوری که مخاطب از همان آغاز به پایان قصه پی می برد و وقایع و رویدادها برای او لو رفته به طوری که دیگر تمایل زیادی برای پیگیری ادامه ی داستان ندارد. بنابراین شاید برای از میان بردن این آسیب بهتر باشد که با افزودن بر پیچیدگی های منطقی، گره های دراماتیک متعددی را در مسیر داستان به وجود آورد. آری! عقاب صحرا نیازمند چنین گره ها و پیچیدگی هایی است زیرا در حال حاضر وقایع تاریخی کاملن فشرده و استیلیزه در ساختاری روایی به مخاطب ارایه می شوند و این شاید به دلیل حذف برخی از سکانس هاست که اغلب در اکران جشنواره ها اتفاق می افتد و لطمات جبران ناپذیری را بر اثر وارد می سازد

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

درباره ی ساختار فیلمنامه باید گفت که فیلمنامه مشتمل بر سه پرده_ شروع، میان و پایان_ و دارای ساختاری خطی است. در پرده ی اول کاراکتر اصلی _ ابوبصیر_ و نیاز اصلی او که همانا دست یافتن به نسیمه _ دختر حفیص _ است، آشکار می شود. سایر کاراکترها مانند شیبه، ابن سهیل، سهیل، اشعث، هلاله، حفیص و عامر که جزء کاراکترهای اصلی نیز به شمار می آیند با روابط شان در این پرده معرفی می شوند. از آنجا که ساختار فیلمنامه، کلاسیک است می توان قواعد کلاسیک اثر را برپایه ی نظریات ارسطو که در فن شعر یا صناعت شعرآمده است، مورد بررسی قرار داد. به این ترتیب که ابوبصیر همان پروتاگونیست و شیبه، آنتاگونیست اثر است. از همان آغاز، جدال و دشمنی شیبه علیه ابوبصیر آشکار است اما این جدال به سبب عهدنامه ی صلح حدیبیه که میان مسلمانان و قریشیان منعقد شده است، کنترل می شود و آنها را به تحمل یکدیگر وا می دارد اگر چه بارها در فیلم، پرخاش و کینه توزی قریشیان علیه ملسمانان مشاهده می شود اما مسلمانان با پیروی از پیامبر اکرم ( ص) که الگو و پیشوای آنان است، فشار زورگویی ها و پرخاشگری های کفار و قریشیان را بر خود هموار می سازند.
پرده دوم شامل کش مکش ها و تقابل های میان کاراکترهاست، جدال های بی سرانجام نسیمه با شیبه، شیبه با ابوبصیر، و در سطحی کمرنگ هلاله با ابوبصیر، بزرگان قریش با یکدیگر و همچنین کشتار مسلمانان است که دلیل فسخ عهدنامه صلح حدیبیه می شود و پرده سوم که گره گشایی و پایان داستان است از یک سو به مبارزه ی رویاروی ابوبصیر و شیبه که در نهایت به پیروزی ابوبصیر و وصل او با نسیمه و فتح مکه می انجامد و از سوی دیگر به شکست شیبه و مرگ او و در ادامه به نابودی کفار قریش منتهی می شود.

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

عقاب صحرا از موضوعات و مضامین فراوانی برخوردار است. موضوعاتی از قبیل: عشق، نفرت، مبارزه، ایستادگی، صبر و شکیبایی، وفای به عهد، یکتاپرستی، پیروزی حق علیه باطل، شهامت و دلیری، جایگاه والای زن در اسلام و . . .
همه ی این موضوعات همواره در طی ادوار تاریخ، در زندگی مسلمان _ شیعیان و سنیان_ تکرار شده است و شاید یکی از ویژگی های ناب اثر، پیوند این موضوعات با شرایط سیاسی اجتماعی دوران امروز مسلمانان جهان و به ویژه ایرانیان باشد. بنابراین مخاطبان این فیلم نه تنها ایرانیان که شامل طیف وسیعی از مردم جهان اسلام اند.
داستان فیلم به دلیل وسعت موضوع و ژانری که دارد و بیشتر فیلم های تاریخی با آن دست به گریبان هستند قطعن در مدت زمان طولانی به انجام رسیده و از آنجا که شرایط آب و هوایی دستخوش تغییر و تحولات فراوانی است، طبیعتن می توانسته مشکلات فراوانی را در مسیر داستان به وجود آورد در حالی که فیلم از جلوه های بصری جذاب و مناسبی برخوردار است و همین امر هماهنگی و یکدستی مناسبی را بر فضای داستان حاکم کرده است.

دانلود فیلم ایرانی به نام عقاب صحرا

موسیقی فیلم در انتقال حال و هوای صحنه های فیلم بسیار موثر است. از آنجا که داستان فیلم تاریخی است موسیقی فیلم، ارکسترال و حجیم بوده و با فضای گسترده ی فیلم همخوانی دارد. بهزاد عبدی با استفاده درست و بجا از بیشتر سازهای غربی و به ندرت عربی توانسته هماهنگی مناسبی را در راستای ژانر داستان ارایه و مود و آتمسفر صحنه ها را به درستی به مخاطب انتقال دهد.
در بیشتر صحنه های فیلم از رنگ های گرم به ویژه قرمز استفاده ی فراوانی شده است و این به نوبه ی خود می تواند القا کننده ی عشق باشد. این همان موضوعی است که در فیلم بسیار بر آن تاکید شده، به طوری که تم اصلی فیلم بر آن بنا شده است.
در آخر باید گفت عقاب صحرا از جمله فیلم های فاخر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به شمار می آید که توانسته با حداقل هزینه با عوامل سرشناس سینمای ایران، هنرمندانی چون تورج منصوری: مدیر فیلمبرداری، مجید میر فخرایی: مدیر هنری، محمد رضا مویینی : تدوین، بهزاد عبدی: آهنگساز ، علیرضا علویان: صداگذار و ترکیب صدا، بهنام خاکسار: جلوه های ویژه ی بصری، طاهر پیشوایی: صدا بردار، محمد رضا ترکمان: جلوه های ویژه میدانی و فیلمنامه: عباس اکبری که آثار ارزنده ای را در زمینه ی فیلمنامه نویسی در ۳ دهه ی اخیر ترجمه و ویرایش کرده است، ساخته و پرداخته شده است.

Likes0Dislikes0
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
96 views مشاهده
برچسب ها

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 17
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.


مطالب محبوب
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ ، متن آهنگ ، تکست آهنگ

http://text20.ir/
دانلود فیلم

دانلود فیلم هندی،دانلود فیلم خارجی،دانلود فیلم ایرانی

https://www.ghalbeahang.ir/
اخبار هنرمندان

حواشی هنرمندان،اخبار بازیگران و خواننده ها

http://akhbarhonarmandan.ir/
دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ ، متن آهنگ ، موزیک آهنگ

https://musicbist.ir/