"> دانلود فيلم ایرانی یک اشتباه کوچولو | قلب فیلم

دانلود فیلم

» دانلود فيلم ایرانی یک اشتباه کوچولوقلب فیلم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹

دانلود فیلم ایرانی به نام یک اشتباه کوچولو

Download Film called A little mistake

دانلود فیلم A little mistake

دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم ایرانی یک اشتباه کوچولو

نام فیلم : یک اشتباه کوچولو
ژانر : اجتماعی ، کمدی ،
کارگردان : محسن دامادی
نویسنده : محسن دامادی
بازیگران : محمد‌رضا شریفی نیا ، امین حیایی ، گوهر خیراندیش،شیلا خداداد ، مژگان بیات ، مریلا زارعی ، روشنک عجمیان ، نادر سلیمانی
محصول کشور : ایران
سال تولید : ۱۳۸۹
زبان : فارسی
کیفیت : متوسط
خلاصه داستان :داستان دو شخصیت جامعه معاصر را روایت می کند که از دو طبقه اجتماعی کاملاً متفاوت هستند. آنها در شرایطی ناگزیر با جابجایی جایگاهشان می شوند. این تغییر جایگاه منجر به بروز موقعیت ها و واکنش های طنز می شود.

یک اشتباه کوچولو

قبل از تحریر:

۱- این وبلاگ دقیقا یک سال است که به روزرسانی نشده. در واقع پس از افتتاح و پست اول دیگر امکان به روزرسانی نداشتم. بنا به دلایلی که فعلا بماند و البته حالا تصمیم دارم به مرور این کاهلی را جبران کنم و به مرور مطالب جدید را روی وب خواهم گذاشت. این مطالب شاید اریژینال باشند یا شاید گزیده(یا همه) مطالبی باشند که از من در مطبوعات چاپ می شوند.

۲- سینمای ایران این روز‌ها حال و روز خوبی ندارد. این را همه می‌گویند. اما مانند همیشه کسی نمی‌گوید که چه باید کرد. آیا باید به شیوه معمول تبر برداشت و تیشه به ریشه این درخت بیمار زد. آیا باید نادیده‌اش گرفت؟ منتظر اقدامات دولت بود؟ دست روی دست گذاشت و گفت همینی‌ست که هست؟

با نگاه به تاریخ سینما می‌توان جواب سوال‌های بالا و سوال‌های بی‌جواب دیگر را گرفت. تنها کافی‌ست با دقت به‌ آن نگاه کنیم.

یک اشتباه کوچولو جزو بدترین فیلم‌هایی‌ست که من درسالن سینما دیده‌ام. (فیلم‌های بدتری هم بوده که جایی بجز سالن دیده باشم)اما با اعتقاد به اینکه با نگاهی شاید عمیق‌تر بتوان مشکلات فیلم را دید، از آن‌ها عبرت گرفت و با امید این‌که شاید فیلم‌نامه نویسان، فیلم‌سازان و یا به‌هر حال هر کسی که به نوعی درگیر سینماست با خواندن این مطالب و قرار دادن کامنت به تصحیح این بنای رفیع اما کج کمک کند، تحلیلم از ” یک اشتباه کوچولو” را در زیر می‌آورم:

یک اشتباه کوچولو

“یک اشتباه بزرگ”

دانلود فیلم ایرانی یک اشتباه کوچولو

اتفاق با مزه‌ای که در تاریخ کم و بیش صد ساله سینمای ایران بی نظیر به نظر می رسد این است که تقریبا بی هیچ اغراقی جایگزین فیلم مثلا کمدی قبلی، فیلم کمدی جدیدی می شود. این محصولات به اصطلاح کمدی قرار است بخندانند اما به طرز تاسف باری نمی خندانند. اشکال از کجاست؟ از ذائقه مخاطب که تغییر کرده؟ از درک نویسندگان فیلم نامه نسبت به مقوله طنز و کمدی یا…؟

به هر حال اشکالاتی وجود دارد و به نظرم تاریخ سینما کلید حل این مشکل را در خود دارد، کافی ست نگاهی به پشت سر بیاندازیم و از درس های تاریخ عبرت بگیریم. سوال اساسی اینجاست: چرا کارخانه سری دوزی فیلم های کمدی وطنی نمی تواند همپای دیگر کارخانه های سری دوزی عمل کند؟

سینمای کلاسیک هالیوود و به تبع آن سینمای نوین هالیوود، عمده موفقیت و پیشرفتش را طی قرن گذشته مدیون همین سری دوزی و از آن مهم تر بحث ادغام عمودی کارخانجات تولید فیلم بوده است. درباره این مساله اخیر حتما در مقاله های جداگانه و به فراخور موضوع صحبت خواهم کرد اما نکته مورد بحث اینجا مقایسه این دو مدل سینما ( که البته من هم موافقم که قیاس مع الفارق است) و نتیجه گیری نهایی برای یافتن دلیل موفقیت یکی و عدم موفقیت دیگری ست.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین انتقادهای این روزها به سینمای ایران و به خصوص تولید انبوه ” ژانر کمدی” به نبود خلاقیت و کپی از روی دست یکدیگر برمی گردد. خلاقیت را قبول دارم اما بعید می دانم کپی کردن از روی دست هم و آنچه اصطلاحا به آن سری کاری می گوییم نقش عمده‌ای در این عدم موفقیت بازی کند و اتفاقا بالعکس، سابقه نشان داده که با وجود مجموعه‌ای منسجم و هدف مند حتی اگر ایده واحدی را مرتبا بسط و گسترش داده و تبدیل به فیلم های متفاوتی کنند این فیلم های متفاوت هر کدام به تنهایی می توانند سرگرم کننده، جذاب و غیر تکراری به نظر بیایند. نمونه‌ها فراوان است: از سینمای اسلپ استیک و چارلی چاپلین‌ها گرفته تا سینمای معاصر و جیم کری و نمونه های مشابه ( و این‌ها تازه صرفا نمونه هایی هستند از سینمای کمدی، ژانرها و گونه های متنوع دیگر نیز به همین ترتیب مملو اند از سری کاری های مشابه).

به سوال ابتدای نوشته بر می گردم، چرا وقتی به سینمای ایران می رسیم، ایده های مشابه و امتحان پس داده ناگهان نقص غرض می شوند و جواب معکوس می دهند. جواب های بی شماری برای این سوال هست، کارشناسان اقتصادی سینما طبعا دلایل خود را دارند اما من دوست دارم از منظری متفاوت و البته اساسی تر به ماجرا نگاه کنم.

– فیلمنامه، نقطه شروع حرکت:

بارها و بارها بر سر این مطلب بحث شده که عمده موفقیت شیوه روایی سینمای کلاسیک هالیوود، نه به دلیل متفاوت بودن یا عجیب بودن ” ایده”‌ها بلکه به سبب پرورش مناسب این ایده‌ها در جهت تکامل هدف اولیه است. در این راه فیلم نامه نویسان هالیوودی از ابزارهای متفاوتی همچون استفاده از الگوها، حشو و زوائد، تداخل دو محور اصلی وفرعی بهره گرفته اند و اصولا حضور همین دو محور اصلی وفرعی باعث می شود تا روند روایت به شیوه‌ای معقول سر و شکل بگیرد و ادامه پیدا کند.

بد نیست برای دور شدن از بحث های انتزاعی و تحلیل عملی تر فیلم مورد بحث نگاهی کوتاه به آنچه در پیرنگ اتفاق می افتد داشته باشیم:

دانلود فیلم ایرانی یک اشتباه کوچولو

بهروز بهروزی ( امین حیایی)، وکیل دعاوی مجردی ست که تصمیم دارد توسط یکی از آشنایانش که بنگاه همسریابی دارد، برای خودش همسر دست و پا کند. بنا می شود تا او در موعد و مکان مقرر منتظر رعنا ( مریلا زارعی) شود که بناست با ماشین بخصوصی به دنبال او بیاید. از طرفی افسانه ( شیلا خداداد)، که در حال جدا شدن از نامزد ثروتمند و طماعش سامان است برای باز پس گرفتن چک‌ها و اسناد از او، نیازمند کمک یک دزد سابقه دار است که بتواند گاو صندوق را باز کند. بنا می شود که او و منصور ( محمد رضا شریفی نیا)، هم در همان موعد و مکان زوج قبلی همدیگر را ببینند. در اثر یک اشتباه کوچک، منصور سوار ماشین رعنا و بهروز سوار ماشین افسانه می شود.

تا همین جا به نظر می رسد پیرنگ با انتخاب تیپ های متفاوت و چفت کردن عناصر ناهمگن به هم، تدارک بازی خوش آیندی را دیده که با کمی هوشمندی می تواند به سرانجام جذابی برسد اما فاجعه زمانی آغاز می شود که این دو داستان ( رابطه دو زوج عوضی با هم) در هم ادغام می شود و این ادغام با ما به زاء سبکی آن در فیلم ( مونتاژ موازی از رابطه زوج‌ها با هم) باعث می شود تا عملا این دو محور داستانی، یکی به نظر برسند.

بد نیست برای جا افتادن بحث، مقایسه‌ای کوچک با یکی از شاهکارهای سینمای کمدی از یکی از نوابغ سینما انجام دهیم(خدا می داند که بیلی وایلدر فقید بابت این مقایسه چقدر از آن بالا به من فحش می دهد): در ” بعضی‌ها داغشو دوست دارند” تونی کورتیس و جک لمون، مجبورند برای فرار از دست گنگسترها لباس مبدل بپوشند و بعنوان زن نوازنده در دسته‌ای نوازندگان زن به نقطه‌ای دیگر بگریزند. این محور اصلی داستان است که تا انتها و از بین رفتن گنگسترها و نجات جان این دو ادامه پیدا می کند، اما محور دومی که از میانه پیرنگ و همزمان با سفر این دو آغاز شده، شکل می گیرد و به سر انجام می رسد و در لحظاتی حتی قوی تر از محور اولیه به نظر می آید؛ شکل گرفتن رابطه عاشقانه میان تونی کورتیس و مرلین مونروست که به دلیل هیئت زنانه کورتیس و اجبار به تغییر قیافه مجدد به شمایل مرد ( و از قضا مرد پول دار) و رفت و برگشت های این چنینی باعث تفریح مخاطب می شود و بعلاوه به عنوان مانعی برای تداوم محور اولیه عمل می کند.

دانلود فیلم ایرانی یک اشتباه کوچولو

در ” یک اشتباه کوچولو” چیزی که بطور بالقوه می توانست محور دوم داستان باشد در اثر ” یک اشتباه کوچولو” ی مضاعف تبدیل به بدیل موازی محور اول می شود و کل طراوت ماجرا از دست می رود.

حضور یک داستان فرعی مشابه، علاوه بر اینکه می تواند پیوند میان فصل های محور اولیه داستان را محکم تر کند این خاصیت را دارد که به دلیل پس زمینه کمیک هر دو رابطه خنده مضاعفی از مخاطب بگیرد. در این فیلم اما نه تنها این فاصت از مخاطب گرفته شده، بلکه برای حشو و زوائد نیز در پیرنگ فکری نشده است. ذابطه‌ها به صورت مکانیکی تا نیم ساعت اول بصورت اشتباه ادامه پیدا می کنند. دقیقه ۴۰ هر دو زوج رابطه اولیه را به هم زده اند. در دقیقه ۶۰ هر دو زوج با هم شام می خورند و در انتها نیز باز هر دو زوج که این بار هر کدام جفت مناسب خود را پیدا کرده اند ( و این با دم دستی ترین تمهیدات ممکن اتفاق افتاده) راه خود را می روند و آدم بد ماجرا هم ( که طبیعتا سامان است) به دام می افتد و البته آنچه اتفاق نمی افتد شنیدن صدای خنده تماشاگران است که دیگر حتی به لودگی‌ها و شوخی های کلامی نیز نمی خندند.

داریوش باباییان ، تهیه کننده دو فیلم ظاهرا کمدی سینمای ایران ( افراطی‌ها و همین یک اشتباه کوچولو) در برنامه چند هفته پیش ” هفت” گفته بود: ” تهیه کننده های خصوصی باید با ساختن چنین فیلم هایی اقتصاد سینمای ایران را بچرخانند، تا فرصت برای تولید فیلم های فرهنگی تر ایجاد شود ( نقل به مضمون).” همه ترسم از اینست که با این روش، همین تماشاگران معدود هم دیگر به سینما نروند و وضع از همین هم بدتر شود.

دانلود فیلم ایرانی یک اشتباه کوچولو

اما بهر حال، فیلم نکات دیگری هم برای گوشزد کردن دارد. تلاش مریلا زارعی، هر چند چشم گیر است اما قطعا از یک نفر برای نجات یک فیلم به تنهایی کاری ساخته نیست. امین حیایی، به نظر سر راهش برای فیلم بعدی کمی هم در این فیلم توقف کرده و انصافا تنها چیزی که روی پرده حضور ندارد همین امین حیایی ست. زوج شیلا خداداد و محمد رضا شریفی نیا مناسب ترین زوج سینمایی هستند البته نه در ژانر کمدی ، بلکه بیشتر به درد بازی در فیلم هندی می خورند ( شیلا خداداد همان دختر هندی ” مسافری از هند” نبود؟) باقی بازیگران هم چیزی هستند در حد آکساسوارهای صحنه هرچند نه به خوبی آن ها.

دانلود فیلم ایرانی یک اشتباه کوچولو

شوخی های فیلم نیز دم دستی ترین و پیش پا افتاده ترین شوخی های ممکن هستند مثلا نگاه کنید به نحوه انتخاب لباس شریفی نیا یا حضور کامپیوتر و اینترنت در قهوه خانه پاتوق او و از همه لوس تر منشی خانم دکتر ( رعنا) ست که هر روز با یک کِیس جدید قرار دارد و البته هر بار هم مورد پسند واقع نمی شود.

دانلود فیلم ایرانی یک اشتباه کوچولو

موسیقی هر چند گاهی بیش از انددازه قصد دارد با نمک جلوه کند، ولی لااقل این حسن را دارد که بیش از حد فضای صحنه را اشغال نمی کند.

جدا درباره فیلمی با این اشتباهات اساسی در فیلمنامه و نگرش به مقوله کمدی نمی توان حرفی از میزانسن و اجرا زد و اصولا این‌ها زمانی کارآمدی دارند که کارگردان در دستش فیلمنامه دقیق و هوشمندانه و به دقت چیده شده داشته باشد که بالا تر از هر چیز زمان بندی در آن به دقت رعایت شده باشد و ایده های ریز و درشت (بیشتر ریز البته) پیرنگ این گونه به هدر نرفته باشد

Likes0Dislikes0
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
187 views مشاهده
برچسب ها

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 17
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.


مطالب محبوب
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ ، متن آهنگ ، تکست آهنگ

http://text20.ir/
دانلود فیلم

دانلود فیلم هندی،دانلود فیلم خارجی،دانلود فیلم ایرانی

https://www.ghalbeahang.ir/
اخبار هنرمندان

حواشی هنرمندان،اخبار بازیگران و خواننده ها

http://akhbarhonarmandan.ir/
دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ ، متن آهنگ ، موزیک آهنگ

https://musicbist.ir/