دانلود فیلم

دانلود فيلم ایرانی اخلاقتو خوب کن - قلب فیلم

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸
دانلود فیلم خارجی به نام پدر
دانلود فیلم خارجی به نام پدر

دانلود فیلم ایرانی به نام اخلاقتو خوب کن

Download Film called Good morals

دانلود فیلم Good morals

دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم ایرانی به نام اخلاقتو خوب کن

نام فیلم : اخلاقتو خوب کن
ژانر : اجتماعی ، کمدی ،
کارگردان : سید مسعود اطیابی
نویسنده : سید مسعود اطیابی
بازیگران : رضا عطاران ، حامد کمیلی ، الهام حمیدی،جواد رضویان ، مهدی فقیه ، فخرالدین صدیق شریف ، فرحناز منافی ظاهر ،
محصول کشور : ایرانسال تولید : ۱۳۹۰
زبان : فارسی
کیفیت : بالا
خلاصه داستان :فرشته ای وظیفه دارد که آدم ها را به دنیایی دیگر بفرستد، اما با اینکه همیشه کارش رو بدرستی انجام میداده روزی دچار اشتباه می شود و دو نفر را که به آن دنیا فرستاده اشتباهی به این دنیا باز می گرداند و…

از آنجایی که طرح فیلمنامه‌ی اولیه “اخلاقتو خوب کن” برای بازنویسی به قلم رضا مقصودی به بنده سپرده شده بود و بنده بازنویسی کامل آن را دو مرتبه انجام داده و آن را به ثبت هم رساندم، با این فیلم احساس غرابتی ورای فیلمهای دیگر داشتم. ولی متاسفانه آقای اطیابی، فرمودند که از هیچ قسمت از بازنویسی‌های بنده هیچ استفاده‌ای نکرده‌اند، بنابراین برای دیدن این فیلم در جشنواره، با تناقضی عجیب روبه‌رو بودم. از سویی رغبتی به دیدن اثر نداشتم چرا که فکر می‌کردم با اثری ضعیف و کلیشه‌ای مواجه می‌شوم و چپ و راست می‌ببینم که در صحنه‌های مختلف روی دوش حامد کمیلی پروانه و گنجشک و کبوتر می‌نشیند و از سوی دیگر بسیار مشتاق بودم که ببینم عدم استفاده از باز نویسی بنده تا چه حد حقیقت دارد. حال پس از این مقدمه‌ی کوتاه به نقد و بررسی اثر می‌پردازم.

فیلم، داستان مردی است که تصادف می کند و در طی چند لحظه ایست قلبی، آن دنیا را می‌بیند و متحول می شود. او زنی به نام سایه را هم می‌بیند که پشت در بهشت مانده و حسرت می خورد. در بازگشت خود به زندگی با فرشته ی مرگش، به نام بشارت مواجه می شود. بشارت فرشته ای شوخ طبع است که میل دارد انسان شود. مرد، سایه را نیز ملاقات می کند و در می یابد سایه یک جیب بر است و تومور مغزی دارد و به زودی خواهد مرد و سعی می کند او را به راه راست هدایت کند. او عاشق می شود و با سایه ازدواج می کند. بشارت هم برای رسیدگی پرونده اش به آسمان می رود. سایه در حالی که تحت شیمی درمانی قرار دارد، نوزادی دختر به دنیا می آورد که خالی شبیه خال بشارت دارد و نام او را مژده می گذارد.

دانلود فیلم ایرانی اخلاقتو خوب کن

جریان تصادف کاملا غیر منطقی است. اتوبوس به شیوه‌ی یکی از فیلمهای غربی از روی حامد کمیلی رد می شود ولی او، با قرار گرفتن تحت عمل جراحی، چهل روز بعد سر و مر و گنده است. در حالیکه اگر به فرض یک اپسیلون، شخصی از چنین تصادفی جان سالم به در ببرد، از شش ماه تا چند سال باید تحت درمان قرار بگیرد و تازه بعد از گذر زمانی طولانی، این که کاملا بی نقص شود، هم بسیار دور از باور است، حال آنکه در فیلمی که این صحنه از روی آن کپی شده است، فرد مصدوم جا به جا می‌میرد.

در مورد شخصیت بشارت، بنده تغییرات زیادی را نوشته بودم و دلیلش را هم برای آقای اطیابی توضیح دادم که شخصیت اولیه‌ی بشارت کاملا شبیه انسانهای زمینی است و هیچ تفاوتی با رضا عطاران در سایر فیلمهایش ندارد. به این منظور برای او سکانس‌هایی نوشته بودم که در اجرا باز هم از پس رقم زدن شخصیت یک فرشته بر نیامده است. مثلا در یک سکانس، بشارت را بالای تیر چراغ برق نشانده بودم و این تمهید برای فرا زمینی بودن بشارت در اجرا، شاید به دلیل صرفه جویی در هزینه‌ها و یا ترس از ارتفاع تغییر کرده و بشارت بالای دیوار نشسته است که این صحنه باز هم کاراکتر را آن جور که باید و شاید به سمت فرا زمینی بودن سوق نمی‌دهد.

جواد رضویان با دیدن آزمایشات می‌فهمد که سایه تومور دارد. جالب است که این ایرادی بود که به فیلمنامه‌ی اولیه هم گرفتم که تومور از روی عکس قابل تشخیص است و نه آزمایش و این ایراد در بخش دیدار دکتر با سایه اصلاح شده و در بخش دیگر جا مانده است.

البته این بی توجهی و نصفه استفاده کردن از بازنویسی در جاهای دیگر اثر هم مشهود است که البته ایراد منطقی وارد نمی‌کند ولی بار معنایی را از بین می‌برد. مثلا در صفحه ۳۵ طرح اولیه، سکانس سوار شدن سایه به ماشین مرد ثروتمند به صورت شرح صحنه نوشته شده بود که من در بازنویسی، صحنه را به صورت کامل نگاشتم، برای مرد، دیالوگ “چه چشمهای قشنگی داری” و برای سایه با لحن پر تمسخر “شما هم ماشین قشنگی داری.” را نوشته بودم. چه چشمهای قشنگی احتمالا به خاطر ممیزی به “چه چتر قشنگی” تبدیل شده بود. طبعا، این دو دیالوگ بجز بار معنایی اولیه که صرفا معاشرت است، بار معنایی دیگری ندارد، در صورتی که در دیالوگهای نوشته شده توسط بنده، نگاه جنسی مرد به زن با جواب سایه به تمسخر گرفته شده بود، چرا که سایه هم به او نگاهی ابزاری دارد (ابزار پولسازی) و تنها قشنگی‌ای که در وجود او، برای بیان می‌بیند، ماشین گرانقیمتش است. طبعا اگر قرار بود دیالوگ اولیه به خاطر ممیزی تغییر کند، با مشورت با بنده و عدم کتمان استفاده از بازنویسی، دیالوگ “چه مانتوی قشنگی داری یا چه روسری قشنگی داری” پیشنهاد می‌شد که بار معنایی پنهان در لایه‌ی دوم هم تا حدودی حفظ شود. به هر حال، فعلا بهتر است، در مورد همین کاری که ساخته و اجرا شده، صحبت کنیم و به نقد آنچه که هست اکتفا کنیم و از آنچه می‌شد باشد، چشم بپوشیم.

کار پر است از عدم راکورد که بارزترین آن، جایی است که حامد کمیلی با ماشینش راه را بر مرد ثروتمند می بندد و با او درگیر می شود. در پلان بعدی که مرد ثروتمند می‌رود، ماشین حامد کمیلی به حالت قبلی نیست و مرد به راحتی، بدون حتی دنده عقب گرفتن، صحنه را ترک می کند!!!

الهام حمیدی اساسا برای ایفای نقش سایه مناسب نیست و از پس این بازی بر نیامده است. در زمان نگارش فیلمنامه به طور قطع به نویسندگان اثر گفته شده بود که مهناز افشار برای نقش سایه در نظر گرفته شده است و با بازی در نقش موافقت کرده است ولی گویا در هنگام ساخت، با این بازیگر به توافق نرسیدند. در همان زمان هم من به آقای اطیابی گفتم که وقتی شخصیت برای مهناز افشار نوشته شده است، الهام حمیدی با آن چهره‌ی معصوم که بیشتر برای نقش زنان بهشتی یا همسر پیامبران مناسب است نمی‌تواند از پس ایفای نقش زنی که مردان را با عشوه گری تیغ می‌زند، به خوبی بر بیاید، حال آنکه به جای مهناز افشار بازیگران دیگری بودند که بتوانند این نقش را در بیاورند. همین امر، به کار ضربه‌ی بزرگی زده بود چرا که اساسا خیلی ها از سینما که بیرون می‌آمدند از هم می‌پرسیدند که سایه چه کاره بود و چه گناهی مرتکب می‌شد که قرار بود توسط حامد کمیلی به راه راست هدایت شود؟

دانلود فیلم ایرانی اخلاقتو خوب کن

وجود فرشته‌ای بازیگوش در کار خوب است اما ایده‌ی آرزوی فرشته برای آدم شدن و تحقق این آرزو که از متون مذهبی وام گرفته شده است، با احمق فرض کردن مخاطب و دیالوگ مستقیم حامد کمیلی در مورد بچه‌اش که “خال روی گونه‌اش هم چقدر شبیه بشارته” کاملا خراب شده است. بجز این که این دیالوگ صرفا برای خرفهم شدن مخاطب نوشته شده است، اساسا خالی از منطق است. اصلا خال روی گونه، چقدرمی‌تواند در شباهت افراد تاثیر داشته باشد که ما را به یاد شباهت کسی با کسی بیاندازد؟ در ثانی، کدام پدری است که با دیدن بچه‌ی تازه تولد یافته اش، به یاد شباهت او با مردی بیفتد که نه ماه پیش غیب شده و این دیالوگ را با لبخند بیان کند؟

اگر چه با حذف این دیالوگ و داشتن روندی منطقی هم، به نظرم اساسا چنین ایده‌ای متعلق به زمان حال و مدرنیته نیست، چرا که اگر در زمان حال حاضر، فرشته‌ای هم وجود داشته باشد، با دیدن این همه دروغ و دزدی و کثافتکاری آدمها، نه تنها دوست ندارد بین آنها بیاید و آدم شود، بلکه پایش برسد، منتظر فرصتی است که جیم شود و برای مرخصی برود آسمان و از دست این بشر دوپای لعنتی نفس راحتی بکشد. این جور آرزوهای فرشته‌ها مال زمانی بود که هر کس دروغ می‌گفت سنگ می‌شد یا خدا خشمش می‌گرفت و با زلزله یا سیلی، قوم ظالم و خطاکار را به کام زمین می‌کشید. در حال حاضر، آنچه می‌بینم این است که دزدها و ظالمها، خوش نشینند و بی هیچ ترسی از خشم خداوند، می‌تازند و می‌تازند و می‌تازند.

اگر بخواهم در مورد محتوای اثر صحبت کنم، بهتر می‌بینم ابتدا به نکته‌ی مثبتی که یحتمل غیرقصدی در اثر رخ داده است اشاره کنم: با آنکه اثر به هیچ وجهی علیه گفتمان غالب مردسالار نیست و شاید حتی در راستای آن عمل کرده باشد، پررنگ شدن این گفتمان با دیالوگ جواد رضویان که می‌گوید: «آقایی می‌کنید خانوم» و خطاب کردن خدا با نام “آقا” و به طنز کشیده شدن آن، به طور تلویحی، به تمسخر گرفته شده است.

آنچه مشخص است این است که اثر، به شدت ایدئولوژیک است. بارها گفته‌ام که فیلمهای ایدئولوژیک اغلب نمی‌توانند ادعای هنر داشته باشند اما خوبی این کار این است که لااقل هدف اصلی سینما که سرگرم کردن مخاطب است را از یاد نبرده است و کار، داستان دارد.

این فیلم با هدف امر به معروف و نهی از منکر ساخته شده است، چرا که دروغ و دزدی به خاطر پول، ظاهرا در ذهن بسیاری از ابنای بشر همچون رطبی شیرین است و قرار است سازندگان این فیلم، منع رطب کنند!

به هر صورت، برای مسعود اطیابی بزرگوار که چندی پیش از جشنواره، به سفر حج هم مشرف شده بودند و امید دارند با ساخت چنین فیلمهایی و انجام مناسک حج آن هم، با تمام آداب و رسومش، از جمله گرفتن حلالیت، به قدری پارتی‌شان نزد خدا، کلفت شود که پشت درهای بهشت نمانند، آرزوی سلامتی و بهروزی و ارائه‌ی کارهایی بهتر و توفیق روز افزون دارم.

درباره روحانی فیلم:

در این فیلم نویسنده و کارگردان روحانی ای را نشان می دهند که از نظر این افراد در رفتارهای اخلاقی و خانوادگی خود مشکلاتی دارد و هرچند در ظاهر نویسنده درباره ی فردی از افراد روحانیت مطلب می نویسد ولی نیم نگاهی هم از درون و پنهان که البته خیلی هم مخفی و در ضمیرنمانده به نظام روحانیت فعلی جامعه دارد.

شما در این فیلم با روحانی ای مواجه هستید که بالای منبر از فلان کاسب محل نام برده و غیبت می نماید،کسی که کارش گران فروشی بوده و حال از این عمل توبه کرده ولی روحانی فیلم با غفلت تمام اسم وی را در بین مردم مطرح می کند و به جای آن که به خود شخص تذکر دهد و وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد،آبروی وی را در بین مردم می برد.

در جای دیگر تذکراین معلم عالم غیب نسبت به قطع رحم این روحانی با برادرش است که از نظر فرهنگی با او سازگاری ندارد و از نوع کراواتی هاست؛معلم غیبی در مقام تذکر و توصیه به او می فهماند که اگر این مشکلات و ناهنجاری ها را از خود دور نکند و صله ی رحم نسبت به برادر کراواتی خود انجام ندهد قابلیت برای مرگی آسان را نخواهد داشت.

مطلب مورد توجه فیلم در این جا نشان دادن عدم وجود شناخت صحیح وظایف از سوی بعضی از روحانیت در بعد دعوت اجتماعی از طریق مسامحه و مماشات و مراعات حال مردم است و این که روحانی فیلم نمی داند که چگونه وظایفی را که به عنوان مبلغ مذهبی و مروج دین به عهده ی او گذاشته شده است رعایت نموده و به آن ها عمل نماید.

مطلب این است که چرا برای نشان دادن این ضعف ها که در وهله ی اول رعایت آن ها بر عهده ی همگان است از روحانی انتظار رفته و دیگر این که چه لزومی دارد که مصادیق ضعف صورت گرفته از یک روحانی در یک فیلم به نمایش در آید و این همه تلاش و زحمت کسانی که در این کسوت بین مردم حضور و نقش سازنده دارند،نادیده گرفته شود.آیا غیر از این است که این قبیل افراد از راه فیلم سازی حقد و حسد و کج نگری و کج بینی خود را نسبت به یک قشر به نمایش گذاشته و از این طریق زمینه را برای بد بینی در اقشار جامعه و خانواده ها و بخصوص جوانان نسبت به جامعه ی روحانیت مساعد می نمایند.

اصولاً چرا باید یک نویسنده و کارگردان به خود اجازه دهد تا با لباسی که نمادی قوی در معنویت و اعتقادات دینی و اسلامی است،بازی کند و هر چه از ذهن ظاهر بینش می گذرد به نمایش گذارد و ژست دلسوزانه بگیرند و از معنویت و راهکارهای اخلاقی دم بزنند و به قول خودشان حس معنویت گرایی آنان گل کند و دیگ غیرت دین ورزی آنان بجوش آید.مگر نه این است که در انتقاد باید شخص منتقد هم راه انتقاد را بلد باشد و هم بداند در امری که به انتقاد نشسته نباید آبروی فرد یا صنفی را بریزد؟هر چند ما حساب این گونه نویسندگان و کارگردانان را از منتقدان واقعی و دلسوز جدا می دانیم و اینان را ریگ به کفش می شناسیم.

دانلود فیلم ایرانی اخلاقتو خوب کن

 

دانلود فیلم ایرانی اخلاقتو خوب کن

Likes0Dislikes0
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
28 views مشاهده
برچسب ها

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 199
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.


مطالب محبوب
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ

دانلود آهنگ جدید ، متن آهنگ ، تکست آهنگ

http://text20.ir/